Tekno motorer

 

Tekno Historie Ingeniør-sættene Hæfter og dele Tekno-motorer
Vejledning mv. Tekno-rariteter Kraftstation mv. Tekno-reklamer
       
       
Supermodeller Teknokonkurrencen Titankran Tekno Elektro
Den lille Fysiker Nye modeller De enkelte dele Byggehæfte

 

 
 

"Den gamle 66 motor"
Dette er en af de tidligere motorer,
som blev brugt til supermodellerne.
Den kaldes også "Den gamle 66 motor".
Den kom på markedet i sidste del af 30'erne.
Men altså inden 1939.
Denne motor er i dag meget sjælden.
(LC)

 

 

Den originale emballage.
Produktionen af "Den gamle 66 motor" blev stoppet af verdenskrigen.

 

 

 
  "Den gamle 66 motor"
Kommutator med smal børste
.
(PN)

 

 
"Den gamle 66 motor"
Poul Nielsen har renoveret et eksemplar.
Motorhuset er blevet forgyldt.
(PN)
 

 

 
  "Den gamle 66 motor"
Man kan se, at den smalle børste har slidt en rille i kommutatoren.
(PN)

 

 

Omskifter nr. 67
Anvendtes sammen med  motorerne
nr. 50, 65 og nr. 66.
Tre trin: Frem-Stop-Bak.
(LC)

 

 

 
 

Omskifter nr. 67
Fra Tekno's barndom.
(LC)

 

 

En omskifteræske med trykfejl.
(LC)

 

 

 
 

I bunden af omskifteræsken
lå denne seddel.
Fingerskruerne havde
en anden slags gevind.
(LC)

 

 

Tekno-motor nr. 50
4 - 8 volt
Kommutatoren skulle renses engang i mellem med sprit.
2000 omdrejninger pr. minut
Den blev kaldt "Hestesko-motoren".
(LC)

 

 

 
 

"Hestesko-motoren"
 blev produceret i forskellige farver,
men teknisk var den uforandret.
(LC)

 

 

Sidste udgave af "Hestesko-motoren"
Her er den allersidste "Hestesko-motor",
der blev produceret.
Den havde kun remskive og kædehjul.
(LC)

 

 

 
 

Den havde fingerskruer
i stedet for de gamle lameller.
(LC)

 

 

Reservedele til "Hestesko-motoren".
(Det er rester fra fabrikkens lukning).
(LC)

 

 

 
 

"Guldmotor"
Det påstås, at der blev produceret over 1.000.000 stk.
af "Hestesko-motoren".
Om det er sandt, ved jeg ikke.
(PN)

 

 

Tekno-motor nr. 66
4 - 8 volt
Denne motor var lidt kraftigere.
2000 omdrejninger pr. minut.
(LC)

 

 

 
  Tekno-motor nr.66
fandtes både med "skivekommutator" med slæbebørster
og cylindrisk kommutator med kul.
Produktionen af "motor nr. 66" begyndte først efter verdenskrigen.
(PN)

 

 

Tekno-motor nr.65
Den afløste motor nr. 66.
Den blev produceret i Japan.
Lavere pris.
En af de sidste motorer.
3 volt og ca. 5000 omdrejninger pr. minut.
(LC)

 

 

 
 

Tre klassikere med æsker.
(LC)

 

 

Lange Motoren
A/S H. Langes Legetøj
havde i en årrække et snævert samarbejde med Tekno,
og en del af den senere produktion blev fremstillet med Tekno's navn.

Det var en meget kraftig og robust motor:
Jeg har været med til give den helt op 20 volt fra en transformator.
Dog ikke i længere tid ad gangen.

 

 

 
 

Plast-motorer
Motor nr. 65 og nr. 64 i plast.
3 - 12 volt
Ca. fra 1954.
El-Ru'en (nr. 64) købte Tekno sig til,
den havde "bronzekul".
(LC)

 

 

Nogle af de seneste Type A motorer
(LC)

 

 

 
 

Type B motorerne
Lavet af det japanske firma Mabuchi Motor Co. Ltd.
De kom i handelen først i 60'erne. Omtrent samtidig med de koniske tandhjul.
Det var motorer af høj kvalitet.
(GK)

 

 

"Fysiker-motoren"
"Dansk Legetøjs-Industri"
Dette er den allerførste "Tekno-motor".
Tekno logo'et blev først indregistreret som varemærke i 1932.
Først for "Metal-byggekasserne".
Senere for "Ingeniørsættet".
Se "Den lille Fysiker".
En virkelig raritet.
Se "Fysiker-motoren" køre her.

Den ejes af en samler på Lolland.
(PN)

 

 

Tekno motorer

 

Tekno Historie Ingeniør-sættene Hæfter og dele Tekno-motorer
Vejledning mv. Tekno-rariteter Kraftstation mv. Tekno-reklamer
       
       
Supermodeller Teknokonkurrencen Titankran Tekno Elektro
Den lille Fysiker Nye modeller De enkelte dele Byggehæfte

 

Top